Dæk:
Bilen skal være monteret med 4 dæk af samme type.
Sommerdæk, vinterdæk, helårsdæk eller pigdæk (pigdæk må kun bruges i perioden 1. november til 15. april)
Dækkene skal være pumpet til et lufttryk efter bilfabrikantens forskrifter. Dette ses i bilens manual, men kan også være skrevet et sted på bilen; typisk i tankdæksel eller dørkarm på førersiden.
Dæk mønsteret skal være min. 1,6 mm. Som tjekkes ved slidindikatoren.
Retningsbestemte dæk, bør tre monteret i korrekt omløbsretning (pilen vende korrekt).
Støddæmpere:
Der skal være 4 støddæmpere på bilen, en ved hver hjul, disse tjekkes ved at trykke hårdt og hurtigt over hvert hjul.
Bilen må kun vippe 1-2 gange og derefter falde helt til ro igen. Bliver den ved med at vippe, er støddæmperen deffekt.
Styreapparat:
Forhjulene skal straks følge rattets bevægelse, hvis hjulenen ikke følger rattet er der ratslør. Det mp der IKKE være.
Der må ikke være ujævnheder eller mislyde i styreapparatet..
Start motoren og tjek styreapparatet ved at kigge på hjulene imens der drejes på rattet.
Niveauet på servostyringsolie skal være mellem minimum og maksimum (kan ikke ses på min bil).
Motor & Udstødning:
Du skal kontrollere at motoren ikke udvikler unødig røg og støj, motoren ikke er snavset til af udsivende olie, samt at udstødningssystemet er tæt og sidder fast i alle ophæng.
Dette kontrolleres ved at starte motoren, gasse lidt op og se efter røg samt lytte efter støj. Giv udstødningsrøret et lille spark og find ud af om det sidder fast. Udsivende olie tjekkes ved at åbne motorhjælmen og kigge i mortorrummet.
Bremser:
Driftsbremsen (fodbremsen) skal virke på alle 4 hjul, det er et 2 kreds bremsesystem, hvor den ene kreds er nødbremse.
Bremsesystemet er hydraulisk, og bremsevæske standen skal være mellem minimum og maksimum. Dette tjekkes i motorrummet.
Driftsbremsen skal ved en hastighed på 30 km/t. kunne bringe bilen til standsning på maksimalt 6 meter (nødbremsen på maksimalt 12 meter).
Parkeringsbremsen:
Skal kunne holde bilen standset på en hældende vej, og skal virke på mindst 2 hjul samt være mekanisk (kabel/stangforbindelse).
Kontrol af bremser FØR START:
Først tjekkes bremsevæsken i motorrummet, se efter evt. utætheder.
Bremsevæsken skal være mellem minimum og maksimum. Ved for lav væskestand må man ikke selv efterfylde beholderen, men finde grunden til manglende væske (f.eks. utæt bremserør eller pakning).
Herefter laves en pedalprøve. Der skal være en frigang på pedalen på ca. 1 cm. i topstillingen for at være sikker på at bremsen ikke ”hænger”, det vil sige bremser hele tiden, når du træder på pedalen må den ikke kunne trædes helt i bund, og pedalen skal føles fast og hård når den holdes nedtrykt.
Kontrol af bremseforstærker (vacuumforstærker)
Stop motoren. Træd herefter 4-6 gange hårdt på bremsepedalen, så den føles hård. Start derefter motoren imens du holder pedalen nedtrådt, den skal nu synke et stykke, men ikke helt i bund.
HUSK DET ER ULOVLIGT AT KØRE HVIS DER ER FEJL PÅ BREMSERNE.
Påbudte lygter på bilen.
Nærlys
Skal kunne oplyse vejen mindst 30 meter frem (hvidt eller gulligt), skal være asymetrisk, det vil sige at det lyser bedre op i højre side end i venstre. Nærlyset må ikke blænde, derfor skal lyset have et fald på mindst 1% (1cm pr. meter)
Fjernlys
Skal kunne oplyse vejen mindst 100 meter frem (hvidt eller gulligt), blå kontrollampe lyser i instrumentpanelet, når fjernlyset er tændt.
Positionslys
Skal tydeligt kunne ses på en afstand af mindst 300 meter (hvidt eller gulligt)
Baglygter
Skal tydeligt kunne ses på en afstand af mindst 300 meter (røde)
Stoplygter (bremselygter)
Skal være væsentlig kraftigere end baglygterne (minimum 3½ gange kraftigere), og der skal være 3 stk. (røde)
Nummerpladelys
Skal oplyse nummerpladen så den kan aflæses på mindst 20 meters afstand, der skal være mindst 1 nummerpladelygte (hvid)
Blinklygter
Der skal være 6 blinklygter, som blinker 1-2 gange pr. sekundt, skal kunne ses i kraftigt sollys (gule)
Havariblink
Er alle 6 blinklygter som kan tændes samtidigt (tændes med den røde trekant kontakt i instrumentpanelet)
Reflekser
Skal være godkendte (røde), og må ikke være trekantede (trekantede bruges til påhængsvogne og langsomt kørende)
Ratlås (tyverisikring)
Tag nøglen ud og drej rattet til du hører et ”klik”, rattet er nu låst. Det låses op igen ved at dreje rattet samtidigt med at du dreje nøglen.
Horn
Skal have en klar og konstant tone. Hornet skal kunne aktiveres fra førepladsen.